A munkák végzése közben az elbeszélgetésekből tudjuk,hogy mik a leginkább előforduló kérdések, tévedések, hiányosságok.
Bár nem hétköznapi nyelvezettel, de a legfontosabbak kiemelésével törekedtünk arra, hogy az alábbiakban tájékoztatni tudjuk a legfontosabb, ú.n.: minimum követelményekről.
(kérjük, értelemszerűen olvassa az Ön vállalkozására illő részt)
Amennyiben saját profiljára vonatkozó kérdése merül fel és alábbiakban nem sikerült egyértelmű választ kapnia, vegye igénybe ingyenes tanácsadási szolgáltatásunkat,
hívjon:
Nagy Zsuzsanna
+36 30/545-3504
vagy írjon
munkabanbiztonsag@gmail.com
címre
1. § (1) A rendelet hatálya - a (2)-(3) bekezdésekben megállapított kivételekkel - kiterjedaz Mvt. 87. § 5. pontja szerinti munkahelynek a szervezett munkavégzés során történő kialakítására és használatára.
A MUNKÁLTATÓ ÁLTALÁNOS KÖTELEZETTSÉGEI
2. § (1) A munkáltató köteles gondoskodni arról, hogy:
az irányítása alá tartozó valamennyi területen:
a munkahelyek kialakítása és üzemeltetése feleljen meg az e rendeletben meghatározottaknak, továbbá a munkavédelemre vonatkozó egyéb szabályoknak, a tudományos, technikai színvonal mellett elvárható követelményeknek.
a) …………a veszélyt jelenthető hibák lehető legrövidebb időn belüli elhárításáról;
d) ………a munkavédelmi képviselőik előzetes tájékoztatást kapjanak a munkahelyre vonatkozó valamennyi tervezett munkavédelmi intézkedésről
MENEKÜLÉSI UTAK VAGY VÉSZKIJÁRATOK
3. § (1) A menekülési utakat és a vészkijáratokat szabadon kell hagyni, azoknak a lehető legrövidebb úton a szabadba vagy valamely biztonságos területre kell vezetniük.
4. § (1) ……..a munkahelyeket tűz oltására alkalmas készülékkel, illetve külön jogszabályok szerint tűzérzékelő, jelző- és riasztóberendezéssel, rendszerrel kell ellátni.
MUNKAHELYI HULLADÉK KEZELÉS
5. § (1) A termelési (nem veszélyes) és települési (kommunális) szilárd hulladékot (szemetet) a munkahelyen elkülönítve kell gyűjteni és tárolni!
(2) A nem veszélyes, bomló, szerves anyagot tartalmazó ,valamint a bűzös termelési hulladékot fedett, résmentes, mosható, fertőtleníthető, pormentes ürítést biztosítótartályban vagy konténerben kell gyűjteni.
7. § (1) A munkaterületeket befogadó helyiségek hőmérsékletének a munkavégzés teljes időtartama alatt, az emberi szervezet számára megfelelőnek kell lennie,
figyelembe véve a munka jellegét és az ott dolgozó munkavállalók fizikai megterhelését.
9. § (1) A munkahelyeken csak rögzített és szilárd, csúszást gátló padlózat alkalmazható, amelyen nem lehetnek veszélyes kiemelkedések, mélyedések vagy lejtők.
10. § (1) Az ablakokat, tetőablakokat és szellőzőket úgy kell kialakítani, hogy azokat a munkavállalók biztonságos módon tudják nyitni, zárni, illetve szükség szerint beállítani, vagy akaratlan elmozdulás ellen biztosítani. Azok kinyitott állapotban sem jelenthetnek veszélyt az ott dolgozókra.
AJTÓK ÉS KAPUK
(2) Az átlátszó ajtókat szemmagasságban, jól láthatóan jelezni kell! ! !
(2) A rakodókat úgy kell kialakítani, hogy lehetőleg megakadályozzák a munkavállaló arról történő leesését. A rakodó szélét a vonatkozó jogszabályok szerinti jelöléssel kell ellátni.
HELYISÉGEK MÉRETE ÉS LÉGTERE,
A SZABAD MOZGÁS BIZTOSÍTÁSA A MUNKAHELYEKEN 15. § (1) A helyiségeknek: elegendő padlófelülettel(min. 2négyzetméter/fő), belmagassággal és légtérrel kell rendelkezniük ahhoz, hogy a munkavállalók a munkát egészségük, biztonságuk vagy kényelmük veszélyeztetése nélkül végezhessék.! A biztosítandó függőleges szabad méret 2,2 m-nél kisebb nem lehet.(KIVÉTELES ESETBEN, HA SEMMIKÉPP SEM ÉRI EL A 2,2 MÉTERT, FELTŰNŐ JELZÉSSEL JELÖLNI KELL !!)
17. § A terhes nők és a szoptatós anyák részére biztosítani kell, hogy amunkaszünetekben - ha ez egészségügyi okokból szükséges, akkor a munkaidő alatt is - megfelelően kialakított, fekvőhellyel ellátott helyiségben pihenhessenek.
ÖLTÖZŐHELYISÉGEK
TISZTÁLKODÓ- ÉS MELLÉKHELYSÉGEK
(8) A munkavállalók részére a munkahelyek, pihenőhelyiségek, öltözők, illetve a zuhanyozóval és mosdókkal ellátott helyiségek közelében elkülönített mellékhelyiségeket kell biztosítani, elegendő számú WC-vel és kézmosóval.
, IVÓVÍZELLÁTÁS A MUNKAHELYEN.
Ha a munkahelyen ipari vízszolgáltatás is van, a csapokat „ivóvíz”, illetve „nem ivóvíz” FELIRATTAL és piktogrammal kell ellátni !
MUNKAHELYI ZAJ- ÉS REZGÉSEK ELLENI VÉDELEM 24. § (1) A munkahelyeken a zaj hangnyomásszintje nem haladhatja meg az 5. számú mellékletben, továbbá a külön jogszabályban megadott értékeket.
14/2004. (IV. 19.) FMM rendelet a MUNKAESZKÖZÖK és használatuk biztonsági és egészségügyi követelményeinek minimális szintjéről A munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvény (a továbbiakban: Mvt.) 23. §-ának (3) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján - az egészségügyi, szociális és családügyi miniszterrel egyetértésben - a következőket rendelem el:
2. § E rendelet alkalmazásában
a) ellenőrző felülvizsgálat
b) időszakos ellenőrző felülvizsgálat:
e) munkaeszköz használata;
(2) Az ellenőrző felülvizsgálat elvégzésének módját a munkáltató ÍRÁSBAN határozza meg !
A vizsgálat megállapításait, a megtett intézkedéseket JEGYZŐKÖNYVBEN KELL RÖGZÍTENI !
5/A. § (1) FONTOS!
A kisfeszültségű erősáramú villamos berendezés közvetett érintés elleni védelmének (érintésvédelem) ellenőrző felülvizsgálatáról és időszakos ellenőrző felülvizsgálatáról
a munkáltató
(3) Az időszakos ellenőrző felülvizsgálatot legalább a következő gyakorisággal kell elvégezni: